Yrityksen toiminnanohjaus ja liiketoimintasovellukset
Odoo vastaa toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) perinteisiin odotuksiin ja laajentaa nettipuolen toimintoihin. Verkkosivujen ja nettinäkyvyyden rakentamisen lisäksi ohjelmasta löytyy valmiina toiminnot verkkokauppaa ja myyntitapahtumien kirjaamista varten sekä digitaalisen markkinoinnin työkalut. Edistyksellisestä Odoosta voikin sanoa, että yksi tuote riittää verkkokaupan, varaston, hankinnan, sähköisen taloushallinnon ja digitaalisen markkinoinnin hallintaan. Lisäksi se sisältää perustoiminnot, joista alempana lisätietoa.
Odoo mukautuu asiakkaan tarpeisiin ja järjestelmä rakennetaan moduuleista, joita voi ottaa käyttöön pala kerrallaan ja yhdistää muihin yrityksen järjestelmiin. Näin suunnittelu, käyttöönotto ja jalkautus yrityksen pysyväksi toimintatavaksi ovat toteutettavissa nopeasti. Tämä tarkoittaa, että myös tuloksia saavutetaan nopeasti. Ketterä toimintamalli ja aidosti paloina käyttöönotettava ohjelma mahdollistavat projektien toteutuksen määreillä muutama viikko tai kuukausi eikä vuoden tai kahden päästä, jolloin yrityksen tavoitteet ovat usein jo ehtineet muuttua. Takaisinmaksuaika on myös lyhyempi, kun valmista saadaan nopeammin. Säästöt alkavat kertyä myös aiemmin.
Odoo mukautuu tarpeisiisi kustannustehokkaasti, avoin lähdekoodi ei sisällä lisenssimaksuja ja mahdollistaa toimittajariippumattomuuden. Valmistajan ylläpitämiä ydinmoduuleita on tällä hetkellä 260 ja tämän lisäksi on vielä yhteisömoduuleja n. 4 000.
Odoo liiketoimintasovellukset jaetaan tyypillisesti 6 ryhmään:
- •  Nettitoiminnallisuus
- •  verkkosivujen rakentaminen
- •  blogi
- •  verkkokauppa
|
- •  Myynninhallinnan sovellukset
- •  asiakkuuden hallinta (CRM)
- •  myyntitapahtumien kirjaus/ kassapääte (POS)
- •  tarjousten rakentaminen
|
- •  Operatiiviset liiketoimintasovellukset
- •  projektinhallinta
- •  varasto
- •  valmistus
- •  sähköinen taloushallinto
- •  hankinta
|
- •  Operatiiviset liiketoimintasovellukset
- • suoramarkkinointi
- • massapostitusten lähetys
- • liidien automatisointi
- • tapahtumat
- • (palaute)kyselyt
- • keskustelufoorumit
- • chatti
|
- •  Henkilöstönhallintasovellukset
- •  työntekijähakemisto
- •  yrityksen sosiaalinen verkosto
- •  poissaolojen ja lomien hallinta
- •  työajan kirjaukset
- •  kaluston hallinta
|
- •  Tuottavuuden kehittäminen
- •  raportointi (business intelligence, BI)
- •  pikaviestit
- •  muistiinpanot
|
Tiedon ja dokumenttien hallinnan ratkaisut
Yrityksen asioita käsitellään lähes poikkeuksetta sähköisessä muodossa ja sen hallinnan heikkoudet heijastuvat koko yrityksen toimintaan ja tehokkuuteen.
Suurimmat organisaatioiden kokemat ongelmat koskevat tiedon kontrolloitua jakamista. Useita asiakirjoja luodaan joka päivä ja työryhmät työstävät ja vaihtavat niitä toistensa kanssa. Työntekijät kokevat haastavaksi oman työnsä järjestämisen, kun tuhannet tiedostot ovat epäjärjestyksessä. Oikean tiedon etsiminen kestää ja viivästyttää töiden edistymistä. Tästä syystä asiakirjojen ja tiedon hallinnan ratkaisut ovat nousseet pinnalle.
Alusta tiedon jakamisen ja hallinnan pohjaksi
NaviCaren tietämyksen ja dokumenttien jakamisen ja hallinnan ratkaisut perustuvat tiedonhallinnan alustaan nimeltä Navias – OpenKM. Tuotteen valmistajalla on rautainen osaaminen uusien toiminnallisuuksien kehittämisen lisäksi konsultoinnista.  Ohjelma on kansainvälisesti luotettava ja käytetty. Palautesivuja ja käyttökokemuksia löytyykin Googlesta runsaasti. Missionamme on tarjota maailmanluokan ratkaisuja ja palveluita, jotka aidosti hyödyttävät asiakkaitamme. Keskitymme kestävien työtapamuutosten aikaansaamiseen sekä lisäarvon tuottamiseen tarjoamillamme ohjelmilla ja palveluilla.
Tarjoamme ensisijaisesti suomenkielistä OpenKM Professionalin kaupallista versiota, johon sisältyy tuotteen ylläpito. Asiakaspalvelumme on myös käytettävissäsi puhelimen ja sähköpostin kautta.
Navias – OpenKM on yrityksen dokumenttien ja sisällön hallintajärjestelmä (Enterprise Content Management system, ECM). ECM-järjestelmä määritellään rakentuvan seuraavista palasista:
- •  Yhteistyötä tukevat välineet
- •  Tiedostojen ja niihin liittyvien avainsanojen tallennus yhteen paikkaan
- •  Integrointi muiden järjestelmien kanssa
- •  Yhdestä paikasta tiedon löytäminen monipuolisilla hakutekijöillä
- •  Oikeat henkilöt pääsevät helposti tietoon käsiksi mistä vain
- •  Prosessien ja järjestelmän kontrollointi ja mittaus.
Tarjoamme koko tiedon ja dokumenttien hallinnan palettia sovitettuna liiketoimintaanne tai tarpeisiinne sopivia paletin osia täydentämään tietojärjestelmäänne. Miten Teille sopii paremmin? Standardoidut avoimet rajapinnat mahdollistavat kustannustehokkaita integrointeja ja vähentävät toimittajariippuvuuden riskiä. Avoin rajapinta myös nopeuttaa kehitystyön mahdollisten puutteiden havaitsemista ja korjausta. Kustannustietoisuuden lisääntyessä tämä suuntaus korostuu entisestään. Avoimet ratkaisut ovat ohjelmistomarkkinoiden nouseva trendi.
Navias – OpenKM -tiedonhallintaratkaisun osa-alueet
Navias – OpenKM: Dokumenttien järjestys, löytäminen, muutoshistoria ja oikeuksien jako
Navias – OpenKM on kattava ja monipuolinen ratkaisu tiedon ja dokumenttien jakamiseen ja hallintaan. Sen intuitiivinen käyttöliittymä on niin helppo käyttää, ettei se vaadi koulutusta. Ratkaisut hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja yleisesti hyväksyttyjä kansainvälisiä standardeja järjestelmien välisissä integroinneissa. Navias – OpenKM on vastaus dokumentinhallinnan tarpeisiisi.
- •  Alusta yrityksen tiedon hallintaan
- •  Pilvipalveluna tai palvelimelle asennettuna
- •  Dokumentinhallinta
- •  Tiedon digitalisointi
- •  Tapausten hallinta
- • Tuotteen ominaisuudet
- •  Sisällöstä haku
- •  Web-pohjainen käyttöliittymä
- •  Mobiili käyttöliittymä
- •  Automatisoitu sisäänluku
- •  Integroitu työnkulku
- •  Kirjauspolku (audit trail)
- •  Paperiton toimisto
- •  Sähköpostien poiminta automatisoidusti halutuin ehdoin
- •  Dokumenttien arkistointi
- •  Yhteistyön tekemisen välineet
- •  Sitouttaa toimistotyöntekijöiden lisäksi muitakin käyttäjäryhmiä
- •  Hyödyntäminen (capitalizing)
Joustava hinnoittelu
Hankintavaihtoehtoja ovat SaaS (Software as a Service1) ja pilvipalvelu2 sekä asennus yrityksen omalle palvelimelle. Hinnoittelu perustuu kuukausimaksuun, kertahankintaan tai näiden yhdistelmään. Ota yhteyttä ja selvitetään Sinulle parhaiten soveltuva hankintamalli ja ratkaisu.
Teknologiat
Yrityksen toiminnanohjausärjestelmä (ERP) – Odoo
Odoo on web-pohjainen toiminnanohjausjärjestelmä, josta löytyy samasta paketista totuttua laajemmin liiketoimintasovelluksia. Tuote hyödyntää standardeja ja avoimen lähdekoodin teknologioita.
Odoo toiminnanohjaus ja sen liiketoimintasovellukset perustuvat Pythoniin. Odoo on mahdollista asentaa ja käyttää eri alustoilla.
Tiedon ja dokumenttien hallinta – OpenKM
OpenKM on web-pohjainen dokumentinhallinnan sovellus, joka hyödyntää standardeja ja avoimen lähdekoodin teknologioita.
OpenKM pyörii Java J2EE sovelluksena Apache-sovelluspalvelimella. OpenKM on mahdollista asentaa ja käyttää eri alustoilla.
____________________
1 Software as a Service (lyhenne SaaS) tarkoittaa ohjelmiston hankkimista (pilvi)palveluna perinteisen lisenssipohjaisen tavan sijasta. Käytöstä maksetaan yleensä käytön laajuuden mukaan.  Asiakkaat käyttävät SaaS-ohjelmistoa yleensä Internet-selaimella, joten ohjelman käyttöönotto on käyttäjille helppoa.
2 Pilvipalvelut (cloud services) ovat ”pilvessä” tarjottavia palveluita. Palveluiden pääluokat ovat SaaS (Software as a Service), IaaS (Infrastructure as a Service) ja PaaS (Platform as a Service). Yleisnimityksenä yleistyy XaaS (Anything as a Service tai Something as a Service).     Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pilvilaskenta